Приказките не са за деца

Нямам спомен като дете народните приказки да са ме плашели. При все сеченето на глави било на лами, било на черни арапи (вж. приказките за Крали Марко), нямам спомен това особено да ме е впечатлявало. Докато приказките на Андерсен и на Оскар Уайлд ме разстройваха. Но това са авторски приказки, те са малко по-друга работа, целта им е да въздействат в определена посока. Народните приказки имат много повече функции - не е току-така, че са предмет на изследване от толкова много науки и задават разнообразни дискурси, в малка част от които се опитват да се вместят и авторските приказки.
И, както казва една майка, запитана от журналисти, "едно време на никого не му идваше на ум, че народните приказки пропагандират насилие". Да, ама сега ни идва на ум. На мен, собствено, това ми дойде на ум, когато започнах да превеждам руски приказки, които не са минали през перото на Алексей Толстой. Писателят, разбира се, е направил чудесни обработки, от които са произлезли прекрасни приказки, но приказки - повече авторски, отколкото народни. Както и да е, възможно е фолклористите да оспорят думите ми и, възможно е, веднага да се съглася с тях.
Проблемът ми сега - след като съм вкусила от дървото на познанието и знам, че насилието си е насилие и е нещо лошо дори само като странична тема в приказка: дали да съдействам децата да се докоснат до тази тема чрез моите преводи? Да цензурирам ли текста, създаден от поколения наред, или да оставя сцените на насилие с надеждата, че децата няма да ги приемат като такива? Нали едно време никое от приятелчетата ми не гледаше буквално на кръвопролитията, които си устройват халата и юнака. Днешните деца други ли са?
Впрочем, психолози твърдят, че насилието в приказките просто дава на децата информация, че има и такива неща в живота, че това ги подготвя за отпор срещу злото и по никой начин не пропагандира агресивни форми на поведение. Да, ама нали сте чували хита на Rammstein "Mein Teil"? Нали знаете, че песента е инспирирана от делото срещу канибала от Ротенбург, който дал обява, че търси доброволец, съгласен да бъде убит и изяден. Един инженер от "Сименс" се отзовал на поканата. Та. Канибалът бил обсебен от "Хензел и Гретел". От осемгодишен мечтаел да осъществи замисъла на вещицата.
Може да проявявам малодушие, но ще цензурирам приказките. Какво ще кажете?
Blogged with the Flock Browser

posted by Illa @ 10/09/2008 02:12:00 сл.об.,

1 Comments:

At 6/18/2013 08:57:00 сл.об., Anonymous Анонимен said...

Интернет магазин музыкальных инструментов реализует качественные гитары от брендов Yamaha и Gibson. Купить гитары высокого качества возможно теперь любому, существует услуга доставки гитар на дом.
gitara.in.ua: [url=http://gitara.in.ua]купить гитару[/url]

 

Публикуване на коментар

<< Home