Маймуните и мениджмънта

Съдейки по интереса на медиите, стигам до извода, че е твърде вероятно следващите нобелови лауреати по икономика да не са вече математици, а биолози и в частност - приматолози, етолози или нещо подобно. Едно на ръка, че политическото поведение на вида макак резус има и икономически измерения, но изучаването на общества от 38 вида примати е довело до заключение с непосредствено значение за управлението в бизнеса. Британският антрополог Робин Дънбар още през 1992 г. публикува статия, в която доказва, че оптималния брой връзки, които човек може да поддържа с други хора, е 147.8. Прието да се закръгля на 150. Впрочем, твърди се, че в някои страни емпирично са разбрали това и воинските подразделения се формират с приблизително такава численост. Но тъй като Дънбар пръв публикува доказателството, 150 става Числото на Дънбар. Ще посоча линк към публикация на Дънбар от 1998 г.
Що се отнася до мениджмънта, препоръчва се при организация/предприятие с над 150 души да се въведе строга йерархия и стриктни правила за взаимоотношенията между отделните групи, за да се улесни управлението на личния състав. Какво да се прави обаче с клюките? Ето друга top-тема за научни изследвания. Лошо нещо ли са клюките и трябва ли те да бъдат задушавани в люлката? Защото, казва се, клюките влияят върху решенията на хората в по-голяма степен, отколкото собствените им наблюдения и непосредствено възприетите от тях факти. Никол Хес и Едвард Хаген от Хумболд Университет в Берлин издигат хипотезата, че разпространяване на клюки е вид коалиционно поведение и защитата срещу отрицателните му последици е просто да си спечелиш повече приятели. Тогава неприятелите няма да смеят да злословят срещу теб, за да не се окажат изолирани от групата.
Обаче Катрин Уодингтън от Сити Университет в Лондон е на друго мнение - мениджърът не трябва да се бори срещу клюките, а да ги управлява. Тя обобщава положителните и отрицателните страни на явлението:
За личността:
- възможност за общуване и изразяване на емоции;
- възможност да получиш одобрението и поддръжка от другите;
- снижаване нивото на неопределеност и тревога;
- решаване на проблеми и осмислянето им;
- приобщаване към другите;
- отчуждаване и виктимизация;
- страдания и накърняване на чувството за собствено достойнство и на репутацията.
За организацията:
- израз на загрижеността и съпричастността към хората и организацията;
- обмен на информация и знания;
- развиване на вътрешноорганизационните връзки;
- изграждане на взаимоотношенията между работещите;
- разпространение на организационната култура;
- съпротива срещу промените;
- дезинформация и недоразумения;
- маскиране или изкривяване на разногласията/проблемите в организацията.
Morgan Stanley са проявили интерес към продължаване на изследването, започнато от Катрин Уодингтън съвместно с австралийския икономист Гранд Майкелсън, защото нищо чудно да се окаже, че клюките са де факто петата власт.
Любопитно, кои са най-разпространените клюки на работно място:
- че колегите нищо не вършат, само си клатят краката;
- че мениджърите хич ги няма и не могат да организират работата както трябва.
Ама то и това си идвало от маймуните, атавизъм, какво да се прави ))

Етикети: , , ,

posted by Illa @ 11/05/2007 12:28:00 сл.об.,

0 Comments:

Публикуване на коментар

<< Home