Защо обичаме теориите за заговор

В събота би трябвало по BBC да е излъчен филмът "9/11: The Conspiracy Files". Продуцентът Guy Smith се опитва да разбере, защо хората дават ухо на всякакви конспиративни теории, дори когато заявяват, че "всичко това са глупости". Може би защото някои от тия версии на събитията все пак се потвърждават: Уотъргейт, аферата Иран-контри и т.н.
Замесени ли са тайните служби в трагедията от 11 септември? Наистина ли гибелта на Лейди Ди е в резултат от нещастен случай? Дали президентът Кенеди е убит от самотния стрелец Ли Харви Осуалд? Нищо не можем да направим със себе си и да престанем да си задаваме тези въпроси. Авторите на филма тръгват още от епоса за Гилгамеш, за да обосноват тезата си, че човек винаги се е нуждаел от герои и чудовища, за да подреди по някакъв начин света и да му придаде някакъв смисъл. За пет хиляди години човек не се е променил много, но може би това никак не е лошо, пише в статията на сайта на BBC.
Очевидно, Guy Smith не е чел Слотърдейк :)

Powered by Qumana

posted by Illa @ 2/19/2007 11:46:00 пр.об.,

6 Comments:

At 2/19/2007 09:35:00 сл.об., Blogger Orlin said...

И аз не съм го чел?
Какво е това?

 
At 2/19/2007 09:55:00 сл.об., Blogger Illa said...

Ами това е немски философ (фамилията му е холандска, но е немски философ). Аз също не съм чела много от него - 1-2 статии. Повече съм чела за него. И не твърдя, че познавам теорията му. Като говоря за неговите възгледи, това е по-скоро легитимация на собствените ми :) В смисъл, не претендирам, че имам теория - по-скоро се позовавам на несъществуващ обект: на това, което си мисля, че е според теорията му.
Или накратко: това, което си мисля, че той иска да каже, е следното: не е възможно да се подреди света (т.е. да се намери общия смисъл на всичко). Не си спомням кой точно го беше казал: лъжата е опит за подреждане. И т.н. Забавно, нали? :)

 
At 2/19/2007 10:23:00 сл.об., Blogger Orlin said...

Оригиналният парадокс е забавен, толкова повече, че има нещо вярно в него.

От друга страна, лично аз дълбоко вярвам, че светът може да бъде подреден, има общ смисъл и може да бъде обяснен :).
Така че веднага се насторожвам :).

 
At 2/20/2007 08:33:00 пр.об., Blogger Illa said...

Изповядваш някакъв детерминизъм? :)

 
At 2/20/2007 08:18:00 сл.об., Blogger Orlin said...

Не - чист позитивизъм :).

 
At 2/20/2007 08:56:00 сл.об., Blogger Illa said...

Приятно ми е да го чуя. Наистина. И се усмихвам, ама не слагам смайлик, за да не се разбере превратно

 

Публикуване на коментар

<< Home